Не увімкнули фари поза містом - штраф. Чи законний він, пояснює юрист

За їзду без «ближнього світла» штраф 425 грн. Так повідомили у поліції. В єдиному реєстрі судових рішень можна віднайти безліч судових рішень, де водії не змогли оскаржити постанову поліцейських щодо  руху без увімкнених денних ходових вогнів, внаслідок чого були змушені сплатити 425 грн. штрафу.

Від 1 жовтня усім водіям за межами населених пунктів у світлу пору доби обов’язково потрібно рухатись з увімкненими денними ходовими вогнями або, за їх відсутності, ближнім світлом фар. Це чітка вимога Правил дорожнього руху, яка діє уже не перший сезон.
За виконанням цієї норми ПДР має стежити патрульна поліція, співробітники якої, у випадку виявлення відповідного порушення, накладають на порушника штраф.
Як показує практика, за рух у світлу пору доби без ближнього світла фар поліцейські притягують водіїв до адміністративної відповідальності згідно частини другої статті 122 Кодексу про адміністративні правопорушення. Дана норма передбачає відповідальність у виді штрафу, який становить 425 грн., за порушення правил користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку.

Ми поцікавились у читачів, чи, на їхню думку, «ближнє світло» рятує ситуацію на дорозі. 
Поза 90% відповіли – «так, однозначно». І переконували, що таку машину краще видно, що так їздять в Європі і що цю норму треба затвердити цілорічно.[ads-post]Однак були коментарі, де водії стверджували: штраф за їзду без світла незаконний. І копи не мають права штрафувати. Так це чи не так – ми попросили прокоментувати керуючого партнера ТОВ Юридична фірма «Самуляк і партнери» Михайла Самуляка.
То штраф чи попередження?
Пункт 9.8 Правил дорожнього руху передбачає, що з 1 жовтня по 1 травня на всіх механічних транспортних засобах поза населеними пунктами повинні бути ввімкнені денні ходові вогні, а в разі їх відсутності в конструкції транспортного засобу — ближнє світло фар. Така норма діє з 2013 року. А от питання відповідальності за це порушення є дискусійним.
Дискусію було розпочато через рішення Каховського міськрайонного суду Херсонської області (Суддя О.Є. Терещенко справа № 658/3286/16-а) від 30 листопада 2016 року. У своєму рішенні, суд зазначив, що відповідно до вимог ч.2 ст. 122 КУпАП, адміністративна відповідальність настає у разі порушення водіями транспортних засобів правил користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку та інше.
Денні ходові вогні, це зовнішні світлові прилади. З точки зору ПДР вони є попереджувальним сигналом. Вимоги до його ввімкнення містяться в розділі 9 ПДР «Попереджувальні сигнали», а не в розділі 19 ПДР «Користування зовнішніми світловими приладами».
Отже, користування зовнішніми освітлювальними приладами регулюється розділом 19 ПДР, а користування попереджувальними сигналами розділом 9 ПДР. Таким чином, за не ввімкнений за межами населеного пункту з 01 жовтня до 01 травня денний ходовий вогонь або ближнє світло настає відповідальність за ст. 125 КУпАП.
З огляду на це суд вважає, що у діях водія відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 122 КУпАП, оскільки, як зазначено у постанові у справі про адміністративне правопорушення, останній під час зупинки інспектором вже рухався по дорозі, а в розумінні ч.2 ст.122 КУпАП України, відповідальність настає у разі порушення водіями транспортних засобів правил користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку, що передбачено п.п.9.2, 9.7 Правил дорожнього руху України.
Згідно ст. 125 КУпАП, вчинення інших порушень правил дорожнього руху,  - тягнуть за собою попередження.
Не змогли оскаржити і змушені заплатити 425 грн
Слід однак наголосити, що це лише позиція окремого судді суду першої інстанції, вищенаведена правова позиція не обов'язкова до застосування іншими судами. Верховний Суд станом на сьогоднішній день свого правового висновку, щодо руху з увімкненими денними ходовими вогнями або ближнім світлом фар за межами населених пунктів  не надавав, а тому говорити, що з 1 жовтня по 1 травня на всіх механічних транспортних засобах поза населеними пунктами не повинні бути ввімкнені денні ходові вогні, або ближнє світло фар - передчасно.
В єдиному реєстрі судових рішень можна віднайти безліч судових рішень, де водії не змогли оскаржити постанову поліцейських, щодо  руху без увімкнених денних ходових вогнів або ближнього світла фар за межами населених пунктів, внаслідок чого були змушені сплатити 425 грн. штрафу.
Виходячи з вищенаведеного, я рекомендую вмикати світло фар на автомобілях, які рухаються автодорогами за межами населеного пункту з 1 жовтня по 1 травня, - це зробить автомобіль більш помітним, що сприятиме Вашій безпеці і допоможе уникнути клопотів з поліцією і судами.

Новини партнерів

Останні новини

Оголошення