В Україні почало дорожчати паливо: як стверджують експерти нафторинку - через російські обмеження на його поставку з 1 червня. Нашим водіям фахівці радять готуватися до подорожчання автогазу, який до того ж може стати дефіцитом, пише Сегодня.
З 1 червня російські дизпаливо і зріджений (LPG) газ (бензин з РФ ми не завозимо) поставляються в Україну за квотами, що встановлюються урядом РФ. Квоти виявилися меншими від травневих поставок на 30-50%, хоча пару днів російські трейдери запевняли, що обсяги не зміняться. Але набагато гірше те, що РФ заблокувала транзит нафтопродуктів в Україну з Казахстану, через що виникла загроза дефіциту дизпалива і LPG-газу. На сьогодні, за даними моніторингу ринку палива Консалтингової групи А-95, середня ціна бензину А-95 - 30,32 грн/л, дизпалива - 29,82 грн/л.
"Таке різке обмеження поставок стало несподіванкою, але ринок встиг підготуватися - на ринку хороші запаси всіх марок палив. Крім того, не відкидається, що ситуація з російськими та казахськими поставками може змінитися", - розповів нам директор "А-95" Сергій Куюн.
А ось з автогазом ситуація гірша. За даними А-95, він уже подорожчав в середньому до 13,57 грн/л (+20 коп.), і ціна продовжує швидко рости. На деяких АЗС газ продають вже по 13,99 грн/л, що вже на гривню дорожче, ніж наприкінці травня. За словами Куюна, протягом місяця за допомогою морських поставок можна замістити російські і навіть білоруські обсяги дизпалива, але не поставки LPG з РФ і Казахстану - інфраструктура наших портів не здатна перекрити їх навіть на 50%.
Контрафакт
У зв'язку із зростанням цін і можливим дефіцитом експерти очікують зростання продажів "бодяги" (підробленого палива), перш за все бензину, оскільки різниця в ціні між ним і якісним бензином стане ще більша. Для боротьби з тіньовим ринком з 1 липня набуває чинності норма закону про ліцензування операцій з нафтопродуктами. Кожна заправка з ліцензією буде знаходитися в базі ДФС, і можна буде легко перевірити, легальна АЗС чи ні. На нафтобазах встановлять рівнеміри, акцизні лічильники з видачі палива, тобто введуть тотальний контроль за переміщенням нафтопродуктів.
"Кустарі переважно випускають бензин - надлишкову позицію для легальних НПЗ, тому ліцензування істотно знизить" тіньовий "оборот і дасть стимул попиту на якісну продукцію українських виробників", - говорить Куюн.
А це дозволить менше підвищувати ціни, оскільки АЗС заробляють насамперед на обсягах продажів.
Прогнози експертів
Експерти ринку говорять, що квотування спекулятивно підніме ціни в роздробі на паливо на 1-1,5 грн/л. так, директор спецпроектів НТЦ Психея Геннадій Рябцев вважає, що причин для подорожчання бензину і ДТ немає, воно відбувається з побоювання, що буде дефіцит поставок. Але в підсумку росіяни можуть втратити український ринок, не отримавши взамін нічого. Рябцев визнає: ситуація з LPG-газом складна, і підвищення цін мінімум на 1,5-2 грн/л в умовах його дефіциту неминуче. За його словами, ринок газу буде лихоманити, оскільки налагодити альтернативні поставки в достатніх обсягах складно. З ним згоден і Куюн.
"Коли йдеться про дефіцит, прогнозувати зростання цін складно. Як правило, відбувається ажіотаж і неконтрольоване зростання ціни, як влітку 2017 року, коли ціна на автогаз зросла в півтора рази (до 17 грн/л. - ред.). Зараз рано панікувати, ситуація змінюється", - повідомив Куюн.
Як вплинуть ціна нафти і курс долара
На ціну палива можуть вплинути ще два фактори - світова ціна нафти і зростання курсу долара, адже до 80% нафтопродуктів Україна імпортує. За словами Рябцева, ціна на нафту влітку очікується стабільною - близько 60 дол/барель, тому впливати буде тільки курс. А ось фінаналітики стверджують: гривня буде в червні дешевшати.
"Курс перейшов в коридор 26,5-27,3 грн/$ (+50 коп.), до початку осені очікуємо 27-28 грн/дол", - спрогнозував нам керівник відділу аналітики Forex club Андрій Шевчишин.
Рябцев нагадав, що зростання курсу долара на 10 коп. додає до ціни літра палива 7 коп., тобто лише за рахунок цього бензин може подорожчати в червні додатково ще на 50-60 коп., або до 32 грн/л. (+ 5%). За словами економіста Олександра Охріменка, в ціні товарів паливна складова близько 10%, для транспорту - до 50%. Тому об'єктивно можуть подорожчати лише автоперевезення - на 2-3%.