На такі новини вже відреагували українці, які купили нерозмитнені авто і, порушуючи закон, користуються ними більше за встановлений законом термін. Так, до 1 року керувати машиною можуть лише "нерезиденти", тобто іноземці.
Зараз намагаються всіляко позбутися "євроблях". Деякі авто просто залишають за кордоном, в найближчих населених пунктах. Інші ж намагаються продати машини задешево.
Як українці позбуваються авто без реєстрації і чому не можна купувати "євробляху"
"У мене їх чотири, от і продаю"
Ринок нелегальних поставок "єврономерів" руйнується. Зараз із перегонниками, які з величезними націнками продають куплені в Литві і Польщі машини, конкурують їхні ж клієнти. Українці намагаються позбутися "покупки", щоб потім не платити штрафи. Віддати машину на утилізацію не можна, для цього треба бути її легальним власником. Тому проблему у вигляді машини на єврономерах "продають".
"Та не вір ти журналістам! Це просто перед виборами поговорити! Можна на ній їздити і якщо захочеш, то розмитниш", — розповідає нам потенційний продавець. Він, як і десятки інших українців, намагається продати машину задешево: універсал Peugeot 2005 року випуску всього за $300.
По телефону ми назвалися зацікавленим покупцем. Водій пояснив —машина оформлена на жителя Фінляндії, який в Україні не буває. Але при цьому нібито він може легко підписати генеральну довіреність. Тоді автомобілем можна буде користуватися без розмитнення. При цьому продавець замовчує про драконівські штрафи і перспективу арешту та вилучення такого авто.
"У мене чотири таких машини. Всі нерозмитнені. Катаюся по черзі. Ось вирішив одну продати. Взагалі, вважай, задарма віддаю... Просто щоб даремно не стояла", — запевняє нас продавець.
Житель Івано-Франківської області Євген за автомобіль Mazda 2004 року випуску також просить $300. За його словами, він "купив собі нову машину" і тому вирішив "позбутися старої".
"Нормальна ціна! Просто хочу швидше продати, у мене в гаражі місця мало, а на вулиці зараз залишати не можна", — пояснює чоловік. Водночас юрист Олександр Плахотник впевнений —подібні угоди нелегальні. Продати машину може тільки її власник. А в обох випадках це іноземці (фізичні або юридичні особи).
"Машини оформляли на нерезидентів для того, щоб скористатися правом іноземця їздити на авто протягом року без розмитнення. Одного року! Зараз, за новим законом, сподіваюся, вже не вийде користуватися такою лазівкою. Буде синхронізація баз даних, штрафувати зможуть і водія", —пояснює юрист.
Українець, який погодиться на подібну угоду, фактично купить за $300 право користуватися чужим авто і будь-якої миті може попастися поліції і заплатити величезні штрафи. Так, за перший раз водій (не власник) нерозмитненого авто має заплатити штраф у 8,5 тис. грн, а за другий — 17 тис. грн. А це вдвічі більше, ніж вартість авто.
Дешевше пригнати самому
Купувати вже пригнані автомобілі на "єврономерах" в Україні для того, щоб розмитнити їх, не вигідно. Навіть якщо "власник" такої машини може зв'язатися з реальним власником і переконати його підписати договір купівлі-продажу, все одно доведеться виїздити з України, знімати авто з місця його реєстрації.Крім того, перші 90 днів діє пільгова ставка акцизного податку. Якщо "вписатися" в ці терміни, то акциз треба буде сплатити зі знижкою в 50%. Заощадити можна буде до 1000 євро. Наприклад, якщо купити за 2 тис. євро 14-річний автомобіль з об'ємом бензинового двигуна 2000 куб. см, при розмитненні протягом перших трьох місяців загальна вартість авто з усіма платежами складе 3,5 тис. євро. Якщо ж "запізнитися", то сума зросте до понад 4,4 тис. євро.
Розрахувати вартість машини після розмитнення за новими правилом можна за допомогою калькулятора:
У словацькому селі Вубля, яке розташоване неподалік від кордону з Україною, просто неба виявлено більше сотні старих автомобілів з іноземною реєстрацією. До цього самі українці на кордоні зізнавалися: їдуть, щоб залишити свої "євробляхи" за кордоном.
За інформацією організації "АвтоЄвроСила", в Україні перебуває 2 млн авто на єврономерах. При цьому населення Литви, де зареєстрована левова частка "блях", складає близько 2,8 млн осіб. Якщо всі "єврономери" повернути до країни реєстрації, у влади можуть виникнути величезні проблеми з тим, куди подіти і як переробляти такі авто.