Історія втрати та віднайдення Кременецької Мадонни

Скульптура Богородиці невідомого авторства була зображена у динаміці, нахиленою у бік головою та поглядом, сповненим скорботи.  Перед костелом  Єзуїтського колегіуму статуя була встановлена у 1762 році.  На початку ХХ століття відомості про цю скульптуру тимчасово зникають.

У 30-х рр. ХХ століття пошуками загубленого шедевру зайнявся Здіслав Целярський — викладач Кременецького ліцею. Він був переконаний, що ця статуя не зруйнована, є цілою і неушкодженою. Саме він віднайшов прекрасну скульптуру в середині закритого дворику сусіднього монастиря оо. реформаторів. Таким чином статуя, а також постамент були розібрані та знов перевезені до колегіуму. Зусиллями скульптора Зериха Ромуальда в листопаді 1934 року після довгої перерви перед ліцейним костелом знову розквітла усмішка доброї, розуміючої мінливість долі Мадонни. Але дивом вціліла у часи Другої світової війни, статуя Божої Матері   безслідно зникла у 50-тих роках ХХ століття. Чимало краєзнавців і в наш час сподіваються віднайти її сліди можливо у підземеллях колегіуму. Щасття, що її образ зберігся для нас завдяки фотографії невідомого фотографа пише tenews.
Вперше монахи єзуїтського ордену з’явились у м. Кременці у 1702 році на запрошення місцевого старости князя Януша-Антонія Вишневецького.  Коштом родини Вишневецьких та місцевої знаті в місті розпочато будівлю колегіуму чину єзуїтів. Будівництво було здійснено за вдосконаленим проектом Павла Ґіжицького у 1731–1743 рр. у стилі пізнього бароко у формі літери «Е». С татуя Божої Матері з  тесаного каменю була  окрасою комплексу  на протязі двохсот років.  Історик ордену єзуїтів описує, що у 1768 році виготовлено 2 скульптури для ордену єзуїтів у м. Кременці. За стилістикою твір орієнтовно відносять до львівської мистецької школи, кола всесвітньо відомого скульптора І. Пінзеля. Динамічність образу підкреслювалась складками одягу та чотирма фігурками путті. Постамент знаходився на підвищенні з трьох сходинок, був оздоблений орнаментом у стилі рококо та мав чотири кам’яні ліхтарі, аналогічні тим, що оздоблюють балюстраду. За оцінками фахівців, балюстрада з Мадонною були найціннішою, найбільш художньо довершеною частиною комплексу Єзуїтського колегіуму.  Архітектурний комплекс колегіуму складається із базилікально-хрестовокупольного костелу, двох учбових корпусів і чернечих келій. Лише наприкінці ХХ століття комплекс колегіуму визнано видатною пам’яткою архітектури України.

Коментарі

Загрузка... Вхід...
Тут немає коментарів Будь першим!

Написати нового коментаря

Comments by

Новини партнерів

загрузка...

Останні новини

Оголошення

загрузка...